پرسش و پاسخ +سه خبر علمی +چند خبر متفاوت +چند خبر کارگری
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

قتل های ارزان در ایران ؛ از فقر مردم تا نابرابری اجتماعی

وبلاگ آموختن مطالعه این پرسش و پاسخ را به کاربران عزیز توصیه می‌کند.

پرسش و پاسخ با دکتر مهدی تقوی اقتصاد دان و استاد با سابقه دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:

* آقای دکتر! به گواه آمارهای رسمی و گفته های مسئولان در سال های اخیر وقوع جرائم خرد در کشور به شدت افزایش پیدا کرده است، یکی از فراگیرترین این جرائم، خلاف های مرتبط با مسائل مالی است؛ مانند دزدی، زورگیری دعوا و جنایت بر سر اختلافات مالی. در گزارشی که چندی پیش منتشر کردیم، 16 مورد از ارزان ترین قتل های سه سال اخیر ایران ذکر شده بود که برای مبالغ بسیار اندکی رخ دادند، ارتباط چنین جرائمی با مشکلات اقتصادی سه سال اخیر در چه حد و اندازه ای است؟
افزایش چنین آفت های اجتماعی و جرائمی ارتباط کاملأ مستقیمی با مسائل و بحران های اقتصادی دارد، به صورت شفاف اگر بخواهم بگویم عامل و علت اصلی این جرائم و قتل ها بیش از انکه خود افراد جامعه باشند سیاست های غلط اقتصادی دولت است.
سه سال پیش قیمت دلار 1025 تومان بود، این مبلغ هم اکنون به 3300 تومان  رسیده و در دوره هایی به 4 هزار تومان هم نزدیک شده است. این یعنی افزایش سه تا چهار برابری قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی. تورم بالا و سخت تر شدن زندگی مردم نتیجه وقوع چنین مساله ای در کشور است.
بر اساس آمارهای رسمی نرخ تورم در بیشتر ماه های این چند سال بیشتر از 30 درصد اعلام شده است. البته به اعتقاد من نرخ تورم واقعی بسیار بیشتر از این آمار رسمی است، کافی است به افزایش هزینه ها در همه امور نگاهی انداخته شود. هیچ چیزی اعم از کالا و خدمات در جامعه نیست که قیمت آن به حداقل 3 برابر افزایش نرسیده باشد.
 نگاه کنید به قیمت نان، کرایه اتوبوس و تاکسی، انواع مواد غذایی و میوه، مسکن، پوشاک و ... از سویی افزایش درآمد خاصی هم در این مدت برای کسی ایجاد نشده است، همه اینها در کنار هم به خانواده ها و افراد فشار مضاعف وارد می کند و نتیجه اش وقوع جرائمی است که شما گفته اید.

* اما برخی معتقدند وقوع این جرائم یا مشخصأ این قتلها در کشور بیش از آنکه ارتباط مستقیمی با مسائل اقتصادی داشته باشد به پایین آمدن آستانه تحمل مردم و استرس ها و دیگر فشارهای اجتماعی و گاه سیاسی مرتبط است؟
همین دیگر! باید دید آستانه تحمل افراد در جامعه چرا پایین می آید؟ آیا اگر نان آور خانواده بتواند مخارج زندگی خود و فرزندانش را به صورت طبیعی و منطقی فراهم کند آستانه تحملش دچار مشکل می شود؟ و یا ممکن است دچار این استرس هایی که می گویید بشود؟
وقتی افراد جامعه می بینند هر چقدر تلاش و کار می کنند درآمدشان در مقابل تورم و افزایش قیمت ها به جایی نمی رسد دچار چنین مشکلات و بحران هایی می شوند. به اعتقاد من عامل اصلی تورم و مشکلات اقتصادی و به تبع آن اجتماعی در کشور به طرح هدفمندی یارانه ها بر می گردد.


* چرا فکر می کنید عامل همه این مشکلات طرح هدفمندی یارانه ها است، در حالی که دست‌کم مسئولان دولتی مدعی می شوند در قالب این طرح به افراد فقیر و دهک های پایین جامعه به صورت ماهانه مستمری داده می شود  و آنها با همین دریافتی ها زندگی خود را می چرخانند؟
بگذارید با یک مثال داستان را توضیح دهم، اگر فردی که کارگر ساده است و بر اساس قانون کار ماهی 400 هزار تومان در آمد داشته باشد را در نظر بگیریم که 5 فرزند هم داشته باشد، در هر ماه این خانواده 315 هزار تومان هم یارانه دریافت می کنند. من دقیقاً محاسبه کرده ام که  120 هزار تومان یعنی یک سوم پول یارانه آنها فقط برای خرید نان مصرف می شود.
حالا خودتان بقیه موارد مورد نیاز را حساب کنید؛ از پول کرایه تاکسی و اتوبوس تا مایحتاج دیگر که در همین حد افزایش قیمت داشته اند. آن مبلغ یارانه به چه درد این خانواده می خورد وقتی چندین برابر آن  بر هزینه مصارف حداقلی‌شان افزوده شده است؟

* آیا مشابه چنین تجربه ای که بحران اقتصادی به وقوع بحران و مشکلات در حوزه اجتماعی ختم شده باشد در دیگر کشورهای دنیا هم رخ داده است؟
بله، به عنوان مثال نگاه کنید به کشور انگلستان در دوره های قبل و بعد از نخست وزیری مارگارت تاچر. پیش از او آموزش و بهداشت در این کشور رایگان بود. بقیه خدمات و کالاها هم به دلیل پرداخت یارانه قیمت بسیار اندکی داشت چون از پولداران جامعه مالیات گرفته می شد و برای باقی مردم هزینه می شد.
در دوره تاچر اما اغلب این ها حذف شد و قیمت همه چیز گران تر شد، در نتیجه، افزایش رو به رشدی در زمینه بحران های اجتماعی مانند انواع دزدی ها، جنایت ها و دیگر آسیب های اجتماعی در این کشور آغاز شد.

* افزایش هزینه ها و تورم شدید در کشور ما در حالی رخ داده است که در سوی دیگر برخی از مردم به میزان غیرقابل باوری پولدارتر شده اند. درست از زمان افزایش بحران اقتصادی در کشور، دیدن افراد زیادی که خودروهای بسیار گران قیمت خارجی سوار می شوند به امری معمولی بدل شده است. این فاصله بسیار زیاد فقیر و غنی چه مقدار در افزایش این بحران ها تاثیر گذار بوده؟ آیا اساسأ چنین چیزی در وقوع آسیب های اجتماعی اثر گذار است؟
مساله ای که به آن اشاره کردید، یعنی افزایش فاصله میان افراد فقیر و پولدار جامعه، همان چیزی است که در علم اقتصاد با متر و معیاری به اسم ضریب جینی از آن یاد می شود، ضریب جینی نشان دهنده میزان نابرابری توزیع درآمد در طبقه پولدار و فقیر جامعه است. این ضریب نشان می دهد که پولدارهای جامعه چقدر درآمد دارند و فقرا چقدر. به هر میزان اندازه این ضریب بیشتر باشد یعنی فاصله ها بیشتر است و بر عکس.
در کشور ما در دو دوره ضریب جینی افزایش پیدا کرد، یکی در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و یکی هم در دوره 8 ساله محمود احمدی نژاد. در این دوره اخیر فاصله میان فقرا و پولداران بدتر شد که این مساله نشان دهنده افزایش نابرابری و فقر در جامعه است.
دیدن این نابرابری اجتماعی و حجم بسیار زیاد شکافی که میان درآمد طبقات مختلف اجتماع وجود دارد افراد جامعه را دچار انواع آسیب های اجتماعی و سرخوردگی می کند که ممکن است در شکل رفتارهای خطرناک مانند دزدی و دیگر جرائم مانند همین قتل هایی که به دلیل اختلافات مالی کم‌ارزش رخ داد خود را نشان دهد.

* آیا این نابرابری اجتماعی که شما از آن به عنوان یک خطر برای جامعه یاد می کنید خطرناک تر است یا فقر عمومی؟ یعنی شرایطی که همه افراد جامعه به شکل یکسانی دچار کم درآمدی و فقر بشوند.
نابرابری اجتماعی به شدت خطرناک تر از فقر عمومی است. فقر عمومی یعنی اینکه همه خیلی پایین حقوق بگیرند در آن صورت توقعات هم پایین می آید و آسیب های اجتماعی هم کمتر می شود؛ چون کسی خودش را با دیگران مقایسه نمی کند تا دچار بحران های روحی و سرخوردگی و یاس بشود و دست به کارهای عجیب و غریب بزند. نگاه کنید به آن دو جوان زورگیر که برای مبلغ 70 هزار تومان دست به آن کار زدند و در نهایت اعدام شدند. مطمئنأ فقر عمومی از نابرابری برای جامعه بهتر است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284988

مریخ‌نورد جدید ناسا راهی فضا می‌شود

مریخ نورد جدید ناسا با هدف یافتن حیات میکروبی و جمع‌آوری نمونه برای بازگرداندن به زمین، سال 2020 میلادی راهی سیاره سرخ خواهد شد.
ناسا تنها آژانس فضایی جهان محسوب می شود که موفق به فرود موفقیت آمیز چند مریخ نورد و انجام آزمایشات بر سطح سیاره سرخ شده است، اما قصد ندارد که تا 20 سال آینده مریخ نورد جدیدی را راهی این سیاره کند.
مریخ نورد کنجکاوی که با بودجه 2.5 میلیارد دلاری طراحی و ساخته شد، آگوست سال 2012 میلادی (مرداد 91) در این سیاره فرود آمد و تحقیقات اکتشافی خود را آغاز کرد.
طرحی که آژانس فضایی آمریکا برای مریخ نورد 2020 در نظر گرفته است، بر پایه مریخ نورد کنجکاوی بوده و بودجه در نظر گرفته شده برای این پروژه تنها 1.5 میلیارد دلار اعلام شده است و این مأموریت به نوعی ادامه مأموریت مریخ نورد کنجکاوی محسوب می شود.
مریخ نورد جدید، رویکرد مستقیمی برای بررسی حیات احتمالی خارج از زمین در پیش گرفته و وجود حیات میکروبی در تاریخچه باستانی این سیاره را مورد بررسی قرار می دهد.
این مریخ نورد از قابلیت جمع آوری و ذخیره سازی 31 لوله حاوی نمونه خاک و سنگ مریخ برای بازگرداندن به زمین برخوردار است.
آکادمی ملی علوم آمریکا سال گذشته طرح بازگرداندن نمونه از مریخ را در صدر فهرست اولویت های تحقیقات سیاره ای یک دهه آینده قرار داد، با این حال هنوز فناوری ویژه ای با این قابلیت توسعه نیافته است.
«جان موستارد» از زمین شناسان دانشگاه براون تأکید می کند: نشانه های روشنی از فراوانی حیات در سیاره مریخ در دست نداریم تا بتوانیم تحقیقات خود را بر آن متمرکز کنیم؛ جستجو برای ارگانیسم های ساده یا حتی پیچیده که قادر به تحمل محیط خشن و سمی این سیاره باشند، به سرمایه گذاری فراوانی برای توسعه فناوری های جدید نیاز دارد.
«موستارد» خاطر نشان می کند: اگر نمونه استخوان دایناسوری در مریخ کشف کردیم، نیازی به بازگرداندن آن به زمین وجود ندارد و می توانیم با همین امکانات موجود آن را بررسی کنیم! معتقدیم که حیات احتمالی در مریخ چیزی در حد حیات میکروبی خواهد بود.
مریخ نورد جدید علاوه بر جستجوی حیات، می تواند با انجام آزمایشات پیشرفته مسیر را برای سفر سرنشین دار انسان هموار کند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285112

ناسا: 6 خورشيد ديگر همانند خورشيد خودمان وجود دارد

بررسي گرد و غبار و اجرامي كه اطراف سيارات مي چرخند نقش مهمي در چگونگي شكل گيري انها دارد.
كيهان شناسان با بررسي كمربندهاي گرد وغبار اطراف سياره ها به وجود آن در اغلب اجرام پي بردند.
الكساندر مسئول تيم تحقيقاتي مي گويد: شعاع اجرام كه مانند ديسك به دور سيارات مي چرخنند بين چند ميلي متر تا چند كيلومتر است كه دماي آنها بسيار سرد مي باشد.
اخترشناسان رصدهاي انجام گرفته توسط تلسكوپ فضايي هرشل را گاهي بلند براي پي بردن به نحوه تشكيل سيارات بيان و خاطرنشان كردند: كه هم اكنون حدود 6 خورشيدهمانند خورشيد منظومه شمسي رصد شده كه همگي داراي چنين كمربندي از گرد و غبار بوده است.
دانشمندان معتقدند كه در كيهان حداقل يك پنجم كمربندي از گرد و غبار احاطه شده كه اين ديسك هاي گرد و غبار در فهم تشكيل اوليه ستاره ها به ما كمك خواهد كرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285289

شارژ تلفن همراه با آهنربا!

 دانشمندان با کمک نیروی مغناطیسی موجود در آهنربا توانستند شیوه جدیدی برای شارژ کردن گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها ابداع کنند.
شارژ از طریق القا به کمک میدانهای مغناطیسی قدرت بسیار بالایی دارند، ولی در عین حال برد کمی نیز دارند و آهنرباها در شارژ کردن گوشی های موبایل بسیار کاربردی هستند. زمین به تنهایی یکی از بزرگ ترین منابع به منظور تامین مغناطیس لازم برای چنین شارژرهایی است.
بر اساس اطلاعات سایت پی سی ورلد، این را هم باید اضافه کنیم شارژرهای کوچک القایی نمی تواند گوشی شما را به تنهایی برایتان شارژ کنند. با این که سیستم‌های شارژ القایی که تا به حال ساخته شده است بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و کار با آنها آسان است، اما مشکل طول برد آنها همچنان وجود دارد.
چنین فناوریهایی قابلیتهای بسیاری برای پیشرفت دارد به همین سبب حاصل چند دهه تحقیقات در زمینه این فناوری‌ها این است که انرژی را بدون نیاز به سیم جابجا کنیم.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285094

مرگ ۲۶۵ نفر بر اثر حوادث ناشی از كار ظرف دو ماه

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی اعلام کرد: ‌ در دو ماهه سال جاری ۲۶۵ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند.

در دو ماهه امسال ۲۶۳ مرد و دو زن در حوادث کار جان باخته‌اند که در این میان سقوط از بلندی با ۱۲۷ فوتی بیشترین تعداد متوفیات حوادث ناشی از کار را در برمی گیرد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88912

میزان تخلفات سازمان تامین اجتماعی ۱۰ هزار میلیارد تومان است

براساس اسناد معتبر در پرونده مربوط به تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، گروهی از مقامات مسئول مرتکب تخلف شده‌اند بطوری که حتی در برخی موارد پس از گزارش تخلف ارتکابی، مسئول متخلف با شخصی متخلف‌ترجایگزین شده‌است.
وی بابیان اینکه بخشی از تخلفات مشهود مربوط به سوء استفاده‌های مالی از منابع مالی سازمان تامین اجتماعی‌است، افزود: به عنوان مثال در یک پروژه عمرانی بدون آنکه کار به پایان رسیده باشد مبلغ ۱۲ میلیارد تومان به حساب پیمانکار مربوطه واریز شده‌ است.
یکی دیگر خرید و استفاده از داروهای بی‌کیفیت خارجی است.
برخی مدیران با وجدان به من اعلام کردند که یكی از مدیران عالی‌رتبه  شستا به چندین شرکت می‌گفته که ۲۰۰ میلیون پاداش از فلان مصوبه بردارید و بعد ۵۰ میلیون آن را می‌دادند و ۱۵۰ میلیون آن را به صورت دستی به تهران منتقل می‌کردند.
در مورد دیگری امتیاز انحصار کارخانه‌ای را به آقایی داده‌اند و این درحالی بود که آن امتیاز بیشتر از خود کارخانه سود کرده است.
متاسفانه هر جا که ما پا می‌گذاشتیم با تخلف مواجه می‌شدیم؛ بطوری که مثلا در یك نمونه برای کارخانه سیمان به جای دینام آلمانی، دینام چینی خریداری شده است و از این طریق ۱۲ میلیارد تومان سوء استفاده شده‌ است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88945

تجمع کارگران اخراجی فولاد زاگرس برای دومین روز متوالی

صبح امروز ۲۳۵ نفر از کارگران قراردادی شرکت ذوب آهن فولاد زاگرس برای دومین روز متوالی، در اعتراض به اخراج و عدم دریافت مطالبات مالی خود در مقابل استانداری کردستان واقع در شهر سنندج تجمع کردند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88543

متوسط حقوق معلمان کمتر از یک میلیون تومان است

«ابراهیم سحرخیز» معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، بیان کرد: متوسط حقوق معلمان به ازای ۲۴ ساعت کار هفتگی در مدارس دولتی، ماهانه کمتر از یک میلیون تومان است.

«محمود بهشتی لنگرودی»: بخش عمدهٔ صحبت‌های آقای سحر خیز به عدم اطلاع صحیح ایشان از نظام‌های آموزشی و نظام‌های پرداخت در سراسر جهان بر می‌گردد. اینکه گفته شود حقوق معلمان به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده غیر قابل قبول است. شاید سقف حقوق برخی معلمان به این عدد برسد اما متوسط حقوق معلمان کمتر از یک میلیون تومان است.

وی در ادامه، گفتهٔ آقای سحرخیز مبنی بر اینکه حقوق معلمان در زمان شروع به کار «حاجی بابایی» وزیر آموزش و پرورش، ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بوده است را نادرست خواند و بیان کرد: این مقام دولتی برای زیاد نشان دادن افزایش حقوق معلمان در ۳ سال گذشته، رقم اولیه را کمتر و رقم فعلی را بیشتر از حد واقعی اعلام کرده است.

این فعال صنفی با اشاره به این سخن معاون وزیر آموزش و پرورش که «کارمندان دولت از شنبه تا پنجشنبه و در حدود ۴۴ ساعت کار می‌کنند در حالی که معلمان حدودا ۳ بار در هفته در مدرسه حضور دارند و تابستان‌ها نیز تعطیل هستند»، ساعت کاری معلمان را بیش از ۲۴ ساعتی دانست که در مدارس حاضرند و گفت: معلمان در بقیهٔ ساعت‌ها باید مطالعه و تحقیق کنند و در اختیار دانش آموزان باشند. معلمان خوشحال می‌شوند شرایطی فراهم شود که به جای مسافر کشی در ساعات بیکاری؛ امکانات آمورشی، پژوهشی و رفاهی در اختیارشان گذاشته شود تا ۶ روز هفته را به طور تمام وقت در مدرسه حضور داشته باشند.

به گفتهٔ آقای بهشتی لنگرودی، ساعت کاری معلمان در همهٔ کشورهای جهان، همین حدود است و حقوقشان نیز بر اساس این ساعت کاری تنظیم می‌شود.

این فعال صنفی معلمان در پایان ضمن غیر قابل قبول خواندن سخن معاون وزیر آموزش و پرورش که گفته بود «دستمزد معلمان از کارمندان تمام وزارتخانه‌ها بیشتر است» اظهار داشت: کارمندان بسیاری از وزارتخانه در ساعت کاری که برایشان معین شده حقوق بالاتری از معلمان دریافت می‌کنند و این در حالی است که مطابق نتیجهٔ تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس، در سراسر جهان حقوق معلمان از حقوق کارمندان بالا‌تر است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88558

حقوق ۵۰۰ هزار تومانی معلمان جوابگوی نیازهای زندگی‌شان نیست

«محمد تقی فلاحی»: یک معلم زمانی که رسمی می‌شود،  ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد که قاعدتا این دستمزد جوابگوی نیازهای معیشتی‌اش نیست.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88752

اعتراض کارگران به تاخیر دو ماهه در پرداخت حقوق

«چنگیز قاسمی» با اعلام اینکه ۳۰۰ کارگر کارخانه ماشین‌آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز در هفته گذشته به دلیل عدم دریافت حقوق ماه‌های اردیبهشت و خرداد در مقابل محل کار تجمع کرده بودند؛ گفت: از دو روز پیش با مداخله فرمانداری تبریز اعتراض کارگران خاتمه یافته است.

فرمانداری تبریز کارفرمای این کارگران را مکلف به پرداخت مطالبات معوقه کرده است.

براساس ادعای این کاربر ایلنا کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز از روز ۱۹ تا ۲۱ تیر ماه به نشانه اعتراض در مقابل محل کار خود تجمع کرده‌اند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88769

شام مرگبار در بندرعباس سه نفر را کشت

یک خانواده 10نفره ساکن بندرعباس اواسط هفته جاری با خوردن غذایی، دچار نوعی بیماری شده و با مراجعه دیرهنگام به بیمارستان، متأسفانه تاکنون سه نفر از اعضای این خانواده فوت شده‌اند و شش نفر دیگر تحت درمان هستند.
دکتر فاطمه نوروزیان: یک دختر 21ساله پس از صرف شام و با گذشت مدت زمانی جان خود را از دست داده است، همچنین یک کودک 15ماهه نیز در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده و یک کودک دیگر نیز در بیمارستان کودکان بندرعباس بستری است.
همچنین یک مرد 30ساله نیز جان خود را از دست داده و شمار فوت شدگان تاکنون به سه نفر رسیده است، شش نفر باقیمانده همچنان تحت نظر پزشکان در بیمارستان شهیدمحمدی بندرعباس بستری هستند.
به اذعان پدر خانواده (تنها عضو سالم) ماکارونی، همبرگر و ماست موارد مصرفی این افراد بوده که موجب بروز این حادثه شده است.
با توجه به نوع غذای مصرفی، این فرضیه که سم بوتولیسم(که در قوطی کنسرو وجود دارد) باعث این اتفاق شده، رد می‌شود اما با این وجود داروهای ضد این سم به مصدومان تجویز شده است.
علائم بدست آمده به یک نوع سم شبیه است، این اتفاق یک مسمومیت معمولی نبوده و تحقیقات در زمینه شناسایی و علت‌یابی این حادثه توسط پزشکی قانونی درحال انجام است.
این افراد در همان شب اول که پس از صرف غذا با مشکلاتی روبرو شده بودند، به مراکز درمانی مراجعه نکرده و با گذشت زمان که سم در بدن آنها تاثیرات بیشتری گذاشته، راهی بیمارستان شدند.
پس از تاثیرگذاری سم در بدن این افراد، به یکی دو مرکز درمانی مراجعه کرده و پس از سرم‌ درمانی مجدداً به منزل بازگشته‌اند و نهایتا پس از احساس بیشتر علائم به بیمارستان مراجعه می‌کنند.
از این 10نفر تنها پدر خانواده دچار بیماری نشده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285074

زنجان: پیدا شدن نوزاد 3 روزه‌ در سرویس بهداشتی

وجود یک نوزاد در سرویس بهداشتی پارک سبزه‌میدان زنجان. ماموران کلانتری 12 پس از حضور در محل نوزاد پسر سه روزه‌ای را پیدا کردند.
نیروی انتظامی این نوزاد را به منظور نگهداری به بهزیستی استان تحویل داده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285153

مرگ بیش از 2 میلیون نفر در سال بر اثر آلودگی هوا

نتایج یک تحقیق جدید برآورد کرده است که 2.1 میلیون مرگ و میر سالانه به ذرات معلق ارتباط دارند، ذرات کوچکی که به اعماق ریه های ما وارد شده و موجب مشکلات سلامتی می شوند.
قرارگیری در معرض ذرات آلوده با مرگ پیش از موعد ناشی از بیماریهای قلبی و رویوی از جمله سرطان ریه است. از سوی دیگر غلظت ذرات معلق در نتیجه فعالیتهای انسانی افزایش یافته است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285126

افزایش مصرف شیشه در کشور

مدیرکل درمان و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از افزایش مصرف شیشه در کشور خبر داد و گفت: در این راستا سیاست‌های درمانی مواد محرک‌ در کشور تدوین خواهد شد.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه میزان مصرف شیشه در تهران در حال حاضر 8.2 درصد است، اظهار داشت: مصرف شیشه بین سنین 15 تا 45 سال است و این در حالی است که این افراد حداقل یک بار مصرف شیشه را تجربه کرده‌اند و البته به این معنا نیست که این افراد معتاد هستند.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/331593

قیمت CNG این هفته افزایش می‌یابد

 قیمت جدید CNG این هفته توسط سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده اعلام خواهد شد.
با توجه به این‌که قیمت CNG طی 30 ماه گذشته هیچ‌گونه افزایشی نداشته است، حداقل باید قیمت جدید این سوخت بین 10 تا 12درصد افزایش یابد. براین اساس باید قیمت هر مترمکعب CNG از 300 تومان فعلی به 335 تا 340 تومان افزایش یابد.
هم‌اکنون کارمزد جایگاه‌داران CNG بابت هر مترمکعب گاز 60 تومان است که باید این رقم با توجه به افزایش بیش از 80 درصدی هزینه‌های جایگاه‌داران CNG به 80 تا 85 تومان افزایش یابد.
وضعیت صنعت CNG بحرانی است
از ابتدای امسال صنعت CNG در همه حلقه‌های خود (ساخت کمپرسور، جایگاه، تولید مخازن خودرو و نصب و تبدیل ناوگان) متوقف شده است، گفت: صنعت CNG به انزوا کشیده شده و وضعیت آن اورژانسی است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285168

قایق مهاجران ایرانی غرق شد

مقام‌های استرالیایی می‌گویند قایقی که در حال قاچاق ۹۷ مهاجر غیر قانونی، از جمله از کشورهای ایران و افغانستان بود، شب ۲۱ تیر ماه در شمال جزیره کریسمس به قعر دریا فرو رفت.

امدادگرانی که به منطقه فرستاده شده‌اند ۸۸ نفر را نجات داده‌اند و تا کنون جسد یک کودک را نیز یافته‌اند.
این قایق بین استرالیا و اندونزی، جایی که مبدا قاچاق مهاجران بود، در دریای ناآرام دچار سانحه شد، ولی تا ساعت ده شب گذشته رسیدن به محل حادثه غیرممکن بود.
به جز شهروندان ایرانی و افغان، مهاجران سری‌لانکایی نیز در این قایق بودند.
این دومین قایق حادثه‌دیده قاچاقچیان انسان طی تنها یک هفته گذشته در این منطقه است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285206

عراق: نمی‌توانیم جلوی انتقال سلاح ایران به سوریه را بگیریم

«هوشیار زیباری» در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط، گفت: ما انتقال سلاح از طریق مسیر هوایی عراق را رد و محکوم می کنیم و به طور رسمی طرف ایرانی خود را از این موضوع مطلع می کنیم ولی توانایی متوقف کردن این موضوع را نداریم.»
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/28523



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 23 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب